Mijn High school jaar in the USA

First week of Springfield High school!

Maandag 18 augustus was dan de dag waar ik jaren naar heb uitgekeken. De eerste schooldag op Springfield High school! Om 8 uur werd ik op school verwacht om mijn rooster en kluiscode op te komen halen. Nadat ik en Helen onze roosters hadden gingen we opzoek naar onze kluisjes waar we nog zo’n 15 minuten de tijd voor hadden voor de eerste les begon. Aangezien alles in de school op elkaar lijkt en de school ook nog eens heel groot was dit nog een hele zoektocht. Toen we eindelijk bij onze kluisjes waren aangekomen moesten we er nog achterkomen hoe ze open gingen. Na heel wat pogingen besloten we het maar te vragen aan een leraar en net nadat het gelukt was hoorde we de bel: de eerste les begon!

Na heel wat geren door de gangen, hopeloos opzoek naar mijn eerste klas kwam ik uiteindelijk aan bij mijn eerste les: ’Anatomy and physiology’. We kregen heel wat formulieren ingeleverd en na een tijdje begon er een bel te rinkelen. Iedereen stond op, richtte zich naar de Amerikaanse vlag, legde zijn hand op zijn hart en begon iedereen met volle overtuiging de Pledge of Allegiance op te zeggen. Deze gaat als volgt:

’I pledge Allegiance to the flag
of the United States of America
and to the Republic for which it stands,
one nation under God, indivisible,
with Liberty and Justice for all.’

Ik was even vergeten dat dit natuurlijk ook typisch Amerikaans is en een beetje overdonderd stond ook ik op en deed ik ook gezellig en met volle overtuiging (ahum) mee. De plegde wordt elke dag in het 1e uur herhaalt en in elke klas hangt ook een Amerikaanse vlag. Net als in elk huis trouwens, en de winkels en op de hoek van de straat en.. ja, waar niet eigenlijk?

Mijn tweede les was Art Metals. Een les waarin je je eigen sieraden maakt en vooral creatief bezig bent. Net als in mijn vorige les kregen we vooral veel formulieren mee en werd er wat verteld over het vak zelf. Ik heb dit jaar zo’n 3 kunst klassen omdat die ontzettend leuk schijnen te zijn en dit toch wel een beetje een fun jaar op school is.

In mijn derde les had ik American literature. Er stonden een aantal fouten in mijn rooster door vakken die ik zelf niet had uitgekozen. Een literatuur klas was 1 van de verplichte vakken die ik moest hebben van de organisatie en de school. Eigenlijk had ik gekozen voor World literature in plaats van American literature omdat dit heel saai schijnt te zijn. Gelukkig is dit inmiddels veranderd en moet ik nu verhalen van over de hele wereld gaan lezen.

Na het derde uur was het tijd voor de pauze. Wat een chaos was dat zeg! Amerikaanse scholen verschillen best veel van Nederlandse scholen en zo dus ook de pauze. Ik heb 1 pauze per schooldag die 30 minuten duurt. De pauze is opgesplitst in een A lunch en een B lunch omdat de pauzes (nog) drukker en chaotischer zouden zijn en er simpelweg gewoon geen plaats is om iedereen tegelijkertijd pauze te laten houden in de kantine. Na dat de bel ging voor de pauze rende iedereen naar zijn kluisje om zijn boeken weg te brengen of zijn lunch te halen en vervolgens naar de kantine te sprinten voor de beste tafels. Omdat alles in de school zo ontzettend veel op elkaar lijkt en ik haast de weg kwijt was deed ik er al een kwartier over om alleen al bij mijn kluisje aan te komen. Mijn tweede probleem was vervolgens dat het me niet lukte om mijn kluisje (waar mijn lunch dus in zat) open te maken en iedereen al uit de gangen verdwenen was en in de kantine beneden zat. Na heel wat pogingen zag ik eindelijk een leraar en met tranen in mijn ogen vroeg ik of hij mij kon helpen met het openen van mijn kluis. ’Waarom wilde ik ook al weer zo graag naar Amerika?’ Was het enige waar ik maar aan kon denken en snel at ik in de gangen mijn lunch op want je raadt het al: de pauze was alweer voorbij.

Met veel haast zocht ik naar het lokaal voor mijn 4e les: Adult living. Ook dit was een vak wat ik absoluut niet had uitgekozen en waar ik me absoluut ook niet thuis voelde. In deze les leer je namelijk hoe je volwassen wordt, je kinderen opvoedt en hoe je een goed gezin vormt later. Zoals je je wel kunt voorstellen had deze klas een ontzettend laag niveau en zat ik onderanderen met tienermoeders, mensen met een ontzettend aparte kleding en haar stijl en probleem jongeren in de klas. Niet echt een klas voor mij dus. Gelukkig heb ik hem kunnen veranderen naar een andere les namelijk glas bewerken. Ik heb geen idee wat dat inhoudt omdat ik de klas nog niet heb gevolgd maar aangezien het weer een kunstklas is is het waarschijnlijk 10 keer beter dan de Adult living klas. (Adult living was trouwens ook de les waar je voor een weekend een nep baby mee naar huis krijgt die midden in de nacht spontaan gaat huilen, poepen en plassen en die je moet verzorgen. Voordat ik weg ging leek dat me best leuk, maar ik ben nu spontaan genezen hahaha)

De 5e les die ik had was gelukkig wel een hele leuke: Duits. Zelf had ik niet in mijn gedachte dit jaar Duits te kiezen, omdat ik in Nederland al geslaagd ben met Duits in mijn pakket maar op veel goede adviezen heb ik het toch maar gekozen. De klas heeft maar 10 mensen en de les wordt gegeven door een leraar die ook echt uit Duitsland komt. Het niveau van de les is heel hoog en we mogen ook alleen maar Duits praten en engels is voor een uur absoluut verboden. De eerste dag had ik hier wat moeite mee omdat ik net gewend was aan het engels en ik na 3 maanden opeens weer Duits moest praten. Alle 3 de talen spookten voor 50 minuten door mijn hoofd en op de meest simpele vragen kon ik gewoon geen antwoord geven. Gelukkig gaat dat nu een heel stuk beter! De leraar is heel grappig en vraagt in de les veel over Nederland. Ook de mensen in de les zijn leuk maar het contact maken is lastig omdat je alleen Duits mag praten en mijn engels en die van de andere nou toch een stukje beter is dan ons Duits.

Op naar de 6e les: Foods en nutrion. In deze les ga je vooral veel koken en leer je veel over verschillende voedsel problemen en ingrediënten enzo. Ook dit is vooral een funvak en het niveau is niet ontzettend hoog, maar de klas zelf is op zich wel leuk. Het koken zelf begint pas over 2 weken en we houden ons nu vooral bezig met verschillende voedselvergiftigingen.

Mijn 7e en laatste les is College algebra. Dit is dus wiskunde op college niveau. Sommige stof die we behandelen heb ik in Nederland in de 2e klas al gehad, maar sommige stof hebben ze hier al heel goed behandeld en heb ik zelf nog nooit gehad en is dus soms wel lastig. De lerares is helaas ontzettend saai en ik snap niks van de Amerikaanse rekenmachines, maar de klas is wel oké.

Mijn eerste schoolweek heb ik overleefd maar het is wel wennen. In veel klassen heb ik vaste plaatsen en dat maakt het contact maken met mensen gewoon moeilijk. verder kent iedereen elkaar al en hebben ze het vaak over dingen of mensen die je niet kent. Ook aan alle engelse termen op school moet ik soms wennen, vooral bij wiskunde of anatomy. Op school in Nederland had ik veel vriendinnen om me heen, leuke pauzes en kende je iedereen en dat mis ik wel. Verder heeft de school 50 minuten lessen en maar 1 pauze. Ik zelf ben gewend aan 4 pauzes op een dag en 75 minuten lessen en dit is dus ook heel anders en wennen. In de lessen mag je geen tassen mee nemen en iedereen loopt dus van les naar les met een heel pakket boeken in zijn handen, net zoals in de films! Het was niet helemaal wat ik van mijn eerste schoolweek verwacht had, maar het is pas de eerste week en ik heb er alle vertrouwen in dat het beter wordt! Ook heb ik me opgegeven voor een club na school waar ik ook weer mensen ga ontmoeten en het repeteren voor Tarzan begint in oktober. Afgelopen weekend hadden we een Ayusa meeting en heb ik alle exchange students uit mijn regio van dit jaar ontmoet. Het is een super leuke groep en ook met deze groep staan veel leuke dingen op de planning. Genoeg om naar uit te kijken dus!

Ik heb het wel ontzettend naar mijn zin in mijn gastgezin. Ze zijn ontzettend grappig, lief en aardig en we doen veel leuke dingen. Met mijn engels gaat het ook goed. Ik begrijp alles en het praten gaat ook steeds beter, al floept er soms wel een Nederlands woord doorheen haha. Het is hier trouwens ontzettend warm en vochtig weer, zo’n 35 graden. Niet heel lekker, maar ik ’geniet’ er nog maar een beetje van voordat de winter (die hier heel koud en lang kan zijn) straks voor de deur staat.

Ik hou jullie op de hoogte!

Reacties

Reacties

Dianne

He dappere dodo!
Dat was weer ontzettend leuk om te lezen. Ik begrijp dat het voor jou niet altijd even leuk was, maar je slaat je er kranig doorheen en blijft lekker positief. Super!
Liefs.

Oma Aafke

Wat schrijf je toch leuk! Heerlijk om te lezen!
Ondanks dat het een pittig weekje is geweest, heb je je er
heel goed doorheen geslagen. We zijn trots op je!
Liefs van ons beiden.

Z

Hallo loes
Super leuk om joh avontuurtjes thuis te kunnen lezen! Als wol terug is gaan we de manzolder een beetje mooi maken! Big big

Z

Ik hoop dat je begrijpt dat 'joh' 'jou' moet zijn!

Mama, papa en Mees

Lang gewacht op je eerste schooldag maar helaas niet helemaal naar verwachting verlopen. Je hebt je er super positief doorheen geslagen en het komt vast snel goed. Bedenk dat iedereen zich voor het eerst ongemakkelijk voelt als je voor de eerste keer op je werk/schooldag/sportclub verschijnt. Jij maakt dit de komende tijd vaker mee maar bedenk dat je hier heel veel van leert. Lieve schat met jouw instelling ga je vast snel leuke vrienden krijgen. We zijn trots op je!! Dikke kus

Bas (Pesj)

Hee schat!

Ik heb tot dusver trots al je verhalen gelezen hoor! Wat een avontuur is het zeg, genieten! En wat zijn die Amerikanen een trots volk met hun dagelijkse ritueel als een Pledge of Allegiance. Het is begrijpelijk dat je het op school moeilijk vind na deze week. Al die nieuwe prikkels, de taal, volledig onbekende klasgenoten, het is heel wat allemaal.. Ik hoop dat je op school snel een sociaal leven krijgt en dat je je daardoor minder eenzaam gaat voelen. Maar dat komt vast helemaal goed! Geef het wat tijd, het hoort er vast allemaal bij ;). Super dat je gastgezin wel meteen helemaal bevalt lieverd, de foto's zijn ook hilarisch!

Heel veel succes met je tweede weekje school!

Kusjes en een hele dikke knuffel!

caroline

Hoi Loes.
Wat spannend voor je zeg z`on eerste week op school!
Ik begrijp helemaal hoe je je gevoelt moet hebben!
Maar vindt je ontzettend stoer! Het gaat vast goed komen ,en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt in je gast gezin!Nog heel veel plezier en sterkte daar! ik denk aan je!! groetjes Caroline

Gabriëlle (moeder van Helen)

Hoi Loes, ik heb jouw blog ook gevonden! Leuk om te lezen hoe het je in Springfield vergaat. Je ervaringen over de eerste schooldag lijken erg op die van Helen :-)
Mooi dat ook jij zo positief bent over de eerste tijd en je gastgezin. Met zo'n instelling wordt het voor jou vast ook een geweldig jaar! Geniet ervan en veel succes met alles wat je dit jaar onderneemt.

mama

Hi Loes, weet jij hoe we de blog van Helen kunnen lezen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active