Mijn High school jaar in the USA

Only in America...

Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen voor iedereen! Voor mij betekende de jaarwisseling dat ik al weer op de helft van mijn Amerika avontuur zit. De hoogste tijd om nog wat typische Amerikaanse dingen op een rijtje te zetten dus!

- Hier in Amerika gaan de leerlingen op een hele andere manier met de leraren om als in Nederland. Zo wordt er bijvoorbeeld regelmatig en gemakkelijk `I love you’ tegen een leraar gezegd of ontstaan er zelfs ruzies waarin de leraar zich net zo kinderachtig gedraagt als de leerling zelf. Laatst zat zelfs een van mijn leraressen midden in de klas aan de telefoon met haar ex man die haar maar geen geld wilde geven. Na heel wat geschreeuw en gevloek begon ik me toch wel een beetje af te vragen of de lerares überhaupt wel wist dat ze in een klas vol kinderen zat die ze eigenlijk les moest geven. Toen het telefoongesprek eenmaal over was kregen we een les over dat mannen alleen maar problemen geven. Een iets andere les dan gedacht dus.

- Dat Amerikanen nou niet bepaald bekend staan als het actiefste volk in de wereld was bij iedereen al wel bekend, maar toch blijf ik me elke keer weer verbazen. Waar wij in Nederland alleen een echte ‚mac-drive’ hebben hebben ze hier in Amerika zelfs een drive thru voor de bank, de apotheek en nog heel veel meer. Eventjes uit je auto stappen om te pinnen te veel moeite? Dan rij je toch gewoon even langs de drive thru, hang je je hoofd uit het raampje en pin je even wat geld?

- Naast de drive thru banken, fastfood restaurants en apotheken heb je ook drive-in restaurants. Dit is letterlijk een ‚restaurant’ waar je je auto in een speciale parkeerplaats parkeert, je je raampje open doet, de menukaart leest en je je bestelling opgeeft. Vervolgens komt er iemand naar je auto om je bestelling te brengen, eet je het in de auto op, drukt op een knopje en komt er weer iemand naar je auto om je afval op te halen. Geweldig toch!

- Ook de 16 en pregnant cultuur zie je hier regelmatig voorbijkomen. Inmiddels zijn er dit schooljaar al zo’n 3 meisjes bij mij op school bevallen, worden de kids regelmatig ten huwelijk gevraagd en hoorde ik laatst zelfs dat een jongen en een meisje van 16 jaar op mijn school al getrouwd waren. Een beetje te jong als je het mij vraagt, maar goed, doelen en wensen zijn voor ieder mens anders zullen we maar zeggen.

- Amerikanen zijn overdreven en ook dit is een mening waar veel mensen het wel met me overeen zijn. Inmiddels ben ik al wel gewend aan het bekende ‚hello how are you doing today???!!’ in elke winkel die je binnenstapt en komt de ‚you’re welcome’ ook al wat beter mijn mond uit. Laatst kwam er een jongen uit mijn Tarzan groep naar me toe om te vertellen dat hij nu al tegen juni op zag omdat ik dan weg ging en hij me zo ging missen. Ontzettend lief, maar aangezien ik hem maar zo’n 1 keer met hem heb gepraat vond ik het een beetje overdreven. Ach, het werd natuurlijk goed bedoelt! :)

- Dat Amerikanen kunnen overdrijven zie je ook terug in de kerstversiering. Zo zag je anderhalve maand voor kerst al versierde huizen die meer leken op een attractiepark dan een woonhuis. De Amerikanen gaven zelfs hun auto een make-over door speciale stoffen rendier geweien op hun dak te plaatsen en aan de voorkant een rode neus te plaatsen. voilĂ , Rudolph the red-nosed reindeer!

- Amerika het land van de vrijheid? Niet wat schooltijden betreft! Als je in Nederland klaar was met je toets in de toetstweek wilde je het liefst zo snel mogelijk het klaslokaal verlaten, hier in Amerika is dat ten strengste verboden. Voor elke toets kreeg ik bijvoorbeeld anderhalf uur de tijd om het te maken. Toen iedereen in mijn glassworks class na letterlijk 10 minuten al klaar was met de toets moesten we, ja ja, nog een uur en 20 minuten stil wachten totdat we het lokaal mochten verlaten, en dat terwijl het de laatste toets van die dag was.

- Iets waar ik na 5 maanden nog steeds niet aan kan wennen is de dekens waaronder ik moet slapen. In Nederland heeft namelijk iedereen gewoon een dekbed die hij over zich heen trekt, hier in Amerika heb ik letterlijk 4 aparte dekens. Het resultaat hiervan is dat ik elke ochtend wakker word met 2 dekens op de grond, heb ik 1 deken weggetrapt en heb ik nog maar 1 deken over. Ach ja, we wennen er wel aan!

- Omdat je hier in Amerika heel wat Starbucksen kunt vinden ben ik er inmiddels aan gewend elke ochtend op school mensen rond te zien lopen met koffie en donuts. Onderweg naar school gaan veel mensen langs (uiteraard drive-thru) ontbijtketens. Maar behalve donuts en koffie zie je helaas ook mensen pizzaof hotdogs als ontbijt eten. That’s why they are so fat…

- Stijl en mode? Iets wat je hier niet zo snel vindt, in ieder geval niet op school. Mensen stappen hier namelijk het liefst zo laat mogelijk het bed uit met als resultaat pyjama’s en joggingsbroeken op school. Het mooie is dat het niemand ook uitmaakt of zelfs opvalt, iedereen doet het!

- Wie zegt dat ze hier in Amerika voorlopen op de rest van de wereld heeft het toch goed mis. Whatsapp is hier bijvoorbeeld nog niet echt uitgevonden en iedereen stuurt elkaar dan nog steeds ouderwets sms’sjes. Voor mij en de andere exchange students even een stapje terug in de tijd dus. Want in de rest van de wereld gebruiken ze het namelijk wel…

- Nog een voorbeeld van het achterlopen in Amerika is dat ze hier nog steeds met cheques betalen. Een cheque? Ja ja, Dat heb ik in mijn 17 jaar in Nederland haast nog geen een keer gezien, maar hier krijgen veel mensen hun loon zelfs betaald met een cheque in plaats van gestort op hun bank. Ook internet bankieren kennen ze hier niet echt. Wat minder werk is dan met een cheque naar de bank gaan lijkt mij, maar ook dit kan je uiteraard weer doen via de drive thru…

- Een typisch Amerikaanse gewoonte waar ik persoonlijk gek van word zijn de keuzes die je kunt maken in een restaurant. Als je in Nederland een hamburger besteld krijg je een doodgewone hamburger met alle ingrediënten die je op een hamburger verwacht. Hier in Amerika vragen ze bij elke maaltijd letterlijk wat je allemaal op je hamburger wilt hebben en krijg je zo’n 100 keuzes voorgesteld. Super aardig, maar gewoon aangeven als je iets niet op je hamburger wilt hebben lijkt mij nog altijd een stuk makkelijker.

Natuurlijk zijn er nog veel meer typische Amerikaanse feiten, maar die bewaar ik lekker voor een volgende keer. Mijn verslag over kerst en oud en nieuw komt er ook zo snel mogelijk aan. Want ook dat is natuurlijk anders hier in Amerika!

Reacties

Reacties

(Oom)Bas

Wij hebben ons weer kostelijk vermaakt lieverd... Maak er een mooi jaar van!! Xxxx

Katja Boogaard

Lieve Loes,

Ook voor jou de Allerbeste wensen voor 2015! Dat de resterende tijd in de USA helemaal TOP gaat worden. Kijk uit naar je volgende verslag.

Janine Welbergen-Duijn

Hallo Loes,
een heel gelukkig 2015 voor jou. Wij vinden je verhalen harstikke leuk om te lezen. Je schrijft heel goed! Succes in je laatste helft van het schooljaar. Groetjes Janine en Remco

Barbara Gebuis

Hi loes,
Leuk om je blog te lezen!! Had even door geklikt via Bas zijn Facebook! Volgens mij heb jij de tijd van je leven!?! Enjoy...groetjes uit Maassluis

Lotte Schoonhoven

Gelukkig nieuwjaar nichtje! Ik moest erg lachen om je blog haha! Liefs

Danielle Sollie

Lieve Loes,

Nog de allerbeste wensen voor 2015! Lees met veel plezier je verhalen. Je schrijft zo leuk. De tijd vliegt voorbij. Op naar je volgende verhaal. Dikke kus van ons 4

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active